TULIPA KUUMA POTTU. ONKO KYSYMYS ASIAKKUUDESTA VAI LÄÄKÄRI POTILASSUHTEESTA.

Vanha lääkäri Talvensaari suosittaa jälkimmäistä. Eli ns. asiakasta puhuteltaisiin ja käsiteltäisiin potilaana. Potilaallahan on jokin vaiva, joka pitäisi saada poistettua ja palautettua, muiden toimintaan kykenevien joukkoon.

Valitettavasti asiakkuussuhde tuo mieleen rahastamisen. Yleensä asiakkaalle myydään mahdollisimman paljon ja hänet nähdään tulonlähteenä. Asiakkuus halutaan yleensäkin pysyväksi. Mutta siinä mielessä asiakkuus puolustaa paikkaansa, että ”potilas”kokemus halutaan miellyttäväksi. Mutta miten suhtautuvat miellyttävyys ja hoidon vaikuttavuus keskenään.

Potilaan hoito saattaa tuntua potilaasta epämiellyttävältä, vaikka se onkin tehokasta ja hyvään lopputulokseen päättyvää.

Ehkä tämä yksityistämiskysymys on virittänyt potilassuhteen muuttamisen asiakkuussuhteeksi. Markkinointimielessä. Uutena, miellyttämismuotona asiakkaiden houkuttelemiseksi.

Asiakkuudessa kaikuu ansainta samalla tavalla kuin Opecin johtajan puheissakin. Sairaanhoito tai nykyisn terveydenhoito on muuttunut yritystoiminnaksi ja kansainvälisten firmojen tuloksentekovälineeksi. Opec ei ole kiinnostunut ympäristöstä. Mutta hoitolaitokset ovat kiinnostuneet ansainnasta. Tuo ajattelu on omiaan hämärtämään pääasian ja tavotteen.

Kommentointi on suljettu.

css.php