NYT HALLITUS LÄHETTÄÄ MATKAAN VELKAISEN MAAN VARAKKAILLE MERKITTÄVÄN TULONSIIRRON SEKÄ LAHJAN KANSAINVÄLISILLE SIJOITTAJILLE TOSITARKOITUKSELLA.

KIRJOITIN VAIN OLEELLISEN JA ISOILLA KIRJAIMILLA. PISTE.

13 kommenttia artikkeliin “NYT HALLITUS LÄHETTÄÄ MATKAAN VELKAISEN MAAN VARAKKAILLE MERKITTÄVÄN TULONSIIRRON SEKÄ LAHJAN KANSAINVÄLISILLE SIJOITTAJILLE TOSITARKOITUKSELLA.”
  1. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Kun kuuntelee hallituksen ja eduskunnan puheita, syntyy vaikutelma, ettei maa ole köyhä eikä kipeäkään, ainakaan pikapuolin. Rahaa riittää ja sitä jaetaan kaikille, tarvitsipa tai ei. No saahan säästyneillä rahoilla ulkomaanmatkakokemuksia. Pääsee esittelemään kuinka kaukomaissa eletään, matkakuvin ja keromuksin.

    Matkailulle on kehitetty sellainen imago ettei sillä aiheutetut saasteet mitään paina. Kaikkienhan pitää saada lentää.

    Yhteiskunnan varojen jakaminen on politikan käyttövoima. Esitän, että joka kerta kun rahaa jaetaan siihen liitetään puolueen osuus vaikka puoluetuesta 10 % per laki. Eli tuki häviävisi 10 rahankajotoimesta. Senjälkeen siirryttäisiin pulueen keräämiin muihin varoihin kuten jäsenmaksujen hyödyntämisiin lakiesitysten rahoituksessa. Näin syntyisi vastuullista politikkaa Suomeen, malliksi muillekin kansoille ja varsinkin EU:n jäsenvaltioille.

    Vaalikauden alussa puolueiden tulisi ilmoittaa moneenko esitykseen heillä on varaa. Tämä ilmoitus olisi pohjana hallitusohjelmalle.

  2. Hei Eero sullahan taitaa olla aukko sivistyksessä. Ekkös ole kuullut kuinka NESTE perusti juuri muutamalla miljardilla (veronmaksajien rahoja??) uuden tehtaan jossa valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ekologista lentokonebensaa. Kohta kaikki maailman suihkarit lenteleekin , ei kerosiinilla vaan mäntyöljystä tai kinkunrasvoista tislatulla eko-kerosiinilla. ja maailma pelastuu. Niin taikka enpä tiedä, kun mäntyöljyn tuotantoa varten pitää kaadella kovasti suomalaisia metsiä, kun nääs se toinen vaihtoehto että kaadellaan sademetsiä ja istutellaan öljypalmuja sai niin kovat vastustukset sinipunaviherpiipertäjäkukkahatuilta.
    Mutta kun nää samaiset pöpertäjät ja kasvissyöjät on kokoajan paasanneet että kotimaista uusiutuvan energian käyttöä ja korjuuta pitää lisätä jopa 500%lla, niin suomalaisten metsien hakkaamista ne ei vastustakaan. Sitäpaitsi syntyyhän siinä samalla kuin sivutuotteina selluloosaa josta saa ihanan pehmeää pyllynpyyhepaperia, niin ei mene kukkahattutätien pylly ruvelle, kun ei tarvitse hesarista taitella pyllypapereita.

    Onhan ne viherpiipertäjät varmaan senkin jossain laskeneet, ettei se haittaa mitään vaikka kaikki suomen ja lähialueiden metsät kaadettais Eko-kerosiinituotantoon.
    Happi ei lopu, kun sinilevät merissä ja järvissä tekee kokoajan lisää happea ja sitäpaitsi tuulethan sitä happea kuskaa sieltä säästyvistä sademetsistä. Ja kun oikein kunnon kevät tai talvimyrsky tulee, niin sithän sitä happea vasta oikein pakkautumalla pakkautuu suomen joka kolkkaan.

  3. Tuosta palmuöljystä jäi mainihtematta yks juttu.
    Tiiäthän sä kun siitä piti siis alkaa tekemään diiseliä ja lentsikkabensaa, mutta sen käyttö polttoaineena sitten kiellettiinkin. Sitten ne keksi että joo pannaan tehden siitä margariinia ja syötetään se ihmisille.
    Ennenhän margariinit tehtiin luista ja muista jätteeksi menevistä eläintenruhon osista ja jossain raisiossa tuli joskus ilmi jopa kissanraatojakin käytetyn.
    Mutta nykyään niistä tehdäänkin diiseliä ja lentokonebensiiniä ja siitä syöpää aiheuttavasta palmuöljystä sitten margariinia ja ruokaöljyn lisäainetta.
    Aattele miten ekologista hommaa, eiks vaan olekin?

  4. Sitten vieläkin jäi yks juttu pois.
    Tiiäthän sä kai sen että laivojen ja oljyvoimaloiden polttoaineina käytettiin aikaisemmin halpaa runsaasti rikkiä ja muita haitallisia aineita sisältävää raskasta polttoöljyä (rikkipit. enemmän kuin 3%)
    No sehän ilmastosopimuksin sitten kiellettiin ja siirrytään vähärikkisiin tuotteisiin, kevytöljyihin jne.

    Nyt kuitenkin tehtaassa tuota ainetta syntyy kun raakaöljyä tislataa, ja sillehän pitäisi keksiä käyttöä, kun ei sitä määräänsä enempää voi varastoida, eikä sitä voi hukkaankaan heittää ja kun ei polttaakaan saa.

    No okei jokupa viisas keksi, että Hei tehdään siitä asfalttiteitä. Pannaan hiekkaa, sepeliä, sammuttamatonta kalkkia, raskasta polttoöljyä, pikeä ja vettä sekaisin , kuumennetaan isossa myllyssä ja päälystetään suomalaisia teitä kun ne on päässyt vähäsen rapistumaan tienhoitorahan puutten takia.

    Eihän siinä mitään sinänsä kivasti ajateltu, onhan se mukava pikitietä pitkin ajella, paljon mukavampi kuin pöllyävää soratietä, joita ei nykyään enää osta tehdä kuin laakerikuulasorasta, saveamisesta nyt puhumattakaan.

    Mutta yks pieni paska juttu siinä uudessa asfalttiaineessa on . Siitä irtoaa mustaa töhnää joka tarttuu nykyisin muodissa olevien valkoisten autojen maalipintoihin, eikä irtoa sitten millään , ei ainakaan pelkällä vesipesulla vaikka kuinka ekopesuainettakin hölväis sekaan. Täytyy käyttää fossiilisista hiilivedyistä valmistettuja pesuaineita tonnitolkulla että autot saadaan puhtauttaan kiiltämään.

    Mutta onneksi viherpiipertäjien laskenta-suunnittelutoimisto löysi tähänkin ongelmaan syyllisen.
    Nimittäin maantiesuola yhdistettynä ilmastonmuutoksen takia runsaisiin kosteisiin keleihin ja henkilöautoilijoiden nastarenkaisiin, aiheuttaa enneaikaista uudesta materiaalista rakennetun tienpinnan rapautumista.

    Joten kielletään maantiesuola ja nastarenkaat. Ja maailma pelastuu jälleen.

    Eiks ole tääkin taas niin hieno ekoteko, että Nobelin palkintojahan tuosta pitäisi jakaa?

  5. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Mutta nythän näille ympäristöä saastuttaville aineille löytyikin uusi kannattavampi käyttökohde, jolla ”Hei, me tienataan tällä” porukka voi kiertää kaikkia lakeja ja saada vielä mittavia voittoja lähipiireilleen.

    Niinkuin juuri äsken avaamastani blogiartikkelista: http://kuningasjtk.blogijanne.fi/2018/03/16/kun-maa-ei-enaa-riita/
    voi lukea, niin viedään ne kamat avaruuteen ja tehdään siellä bisnestä.
    Avaruudessahan ei ole jäte-, roskaamis- tai myrkkypäästölakeja.

    Sinne vaan rikkipitoiset raskasöljyt, sun muut moskat ja myydään ne rakettien polttoaineiksi.
    Vielä parempaa olis toimittaa niitä kuuhun, sillä kun aikansa polttelis kuussa rikkivetyjä ja tupruttelis niitä kuun taivaalle, niin ehkäpä sinne vaikka muodostuisi jonkinmoinen suojaava kaasukehä?

    Lieköhän kukaan koskaan tutkinutkaan edes kuinka paljon energiaa ja potkua rakettimoottoriin syntyisi jos siinä poltettaisiinkin kevyen ja kalliin kerosiinin asemesta raskastapolttoöljyä Por IV:tä Kaipa sekin +95C lämmitettynä ja yhdistettynä nestehappeen palaisi samalla tavalla, mutta ei olisi niin räjähdysherkkää?

    Jos moni-satatonniset valtameritankkerit kulkee sillä aineella merellä, niin miksei avaruusrakettikin tyhjiössä?

    Ajatella mikä bisnesidea, ja maailma pelastuu jälleen!

    Mulle oikeastaan kuuluisi tästä ideasta talouden Nobel palkinto, eiks vaan?

  6. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Ei muuta kuin nobeli hakuun. Paljon kehnoimmillakin saavutuksilla ja ideoilla on nobeleita pantu jakoon. Jos kirjoittamisaiheiden keksimisestä ruvettaisiin antamaan nobeleita, olisit jonossa ehdoton ykkönen.

    Noista vanhoista margariinirasvoista oli runonpätkä: ”Voi on aina voita, muttei se kavioita voita.” Makkaratehtaalta kaviot meni margariinitehtaalle. Saattoi olla voin puolustajien runosuonen tuotetta. Hyvä rytmihän tuossa pätkässä on. Kirjallisuuden nobelismia.

    Kaiken uuden alkuinnostuksessa rönsyt kasvaa ja ideat lentelee. Kukin haluaa uudesta ainakin osapotin kotiin. Tosiasiahan kuitenkin on ettei maapallo ja siitä hyödynnettävät ainesosat tule riittämään pitkän päälle. Kaikkea ei kannata polttaa. Osa pitäisi jättää syötäväksi, vaikka liikkuminen ja matkailu onkin hauskaa ja avartavaa. Ainakin tekee tilin saldolle tilaa.

    Niinkuin mielipiteistäsi käy ilmi, kukaan ei pysty hallitsemaan kokonaisuuksia. Kun yhteen innostutaan ja luullaan löydetty ratkaisu, aiheuttaa se kuitenkin ongelman, ehkä alkuperäistä pahemman. Siitäkin taitaa olla vanha kuvaus: ”Kun nokka tarttuu niin pyrstö irtoa ja päinvastoin.”

  7. Kyllä maapallolla energiaa ainakin riittää, sitä täytyy vaan osata hyödyntää oikein ja tehokkaasti.
    Suomikin ostaa kalliilla rahalla Putinin firmalta maakaasua, vaikka sitä olis itselläkin vaikka kuinka paljon.
    Suomessa on paljon soita ja onhan niitä tavallaan osattukin hyödyntaa jyrsimällä pinnalta turvetta, jota sitten rekka-autoilla vedätetään sinne sun tänne voimalaitoksiin poltettavaksi.
    No jos aatellaan että yksi rekka kuluttaa semmoiset 50-100 litraa fossiilisia hiilivetyjä / 100 km, niin sata rekkakuormallista kuluttaa 300 kilometrin edestakaisella matkalla lähes 30 kuutiometriä löpöä, eikä sillä ajelulla vielä lämmitetä tai tehdä sähköä kuin kuukauden päivät 24/7.
    Olen esittänyt mediassa ja muuallakin samankaltaista menetelmää, niinkuin liukosellussakin käytetään, hieman muunneltuna varsiona joka mainiosti sopisi turpeen kuljettamiseen paikasta A paikkaan B.
    Turvesuolta (A) vedetään kaksi putkea energialaitokselle(B).
    Turve liuotetaan suolta saatavaan veteen ja pumpataan energialaitokselle putkea pitkin. Energialaitoksella turve erotetaan vedestä ja se vesi pumpataan takaisin turvesuolle. Siinä samalla sen palautettavan veden mukana voisi sitten kulkea poltosta tullut tuhka suon laidalle rakennettavalle varastolle, josta sitten tarvitsevat voisivat sitä noutaa lannoitteeksi, pelloilleen tai metsiinsä..
    Kuskataanhan sitä ihmispaskaakin putkissa satoja jopa tuhansiakin kilometrejä, ei kai turvetta tai tuhkaakaan, sen hankalampaa olisi saada kulkemaan putkessa?

    Soita voi hyödyntää muillakinmenetelmillä! Mainitsin tuossa alussa tuon maakasun.
    Suothan on maakaasua pullollaan, nykyisin se vaan tuppaa hallitsemattomasti kuplimaan niistä ylös ja nousemaan yläilmakehään, aiheuttamaan sitä kasvihuoneilmiötä.
    Suokaasuhan on metaania, joka on ilmaa kevyempää, ei niin tehokkaasti kuin vety tai helium, mutta kyllä metaanilla täytetty pallo pilviin nousee!
    Useasti monikin lie ihmetellyt mitä ne mahtavat olla ne valkoiset jäänläpi kuultavat kuplalaikut ohuen syysjään alla. Joku sanoo että ne olis ilmakuplia. Poh, ei ne mitään ilmaa ole metaania ne on, eli siis suokaasua eli siis sitä maakaasua, mitä me putiinilta ostetaan kalliilla rahalla! Ja sitä on kaikkialla ja paljon!
    Katsoppa tuosta, esimerkki kuinka nuoriso leikkii metaanikaasulla:
    https://www.youtube.com/watch?v=66t7Qhi7KPg

    Kivahan sillä on leikkiä, itsekin olet tehnyt jos jonkinlaisia pelletemppuja lapsille. Paras on se kun tekee muoviseen hillopurkkiin tiukan reiän pohjaan, siihen laitetaan putkenpätkä jossa on tietyllä kohdallalaippa ja laipan yläpuolella reikä kupeessa ja reiän yläpuolella on sitten umpitankoa sen verran että siitä voi sen putken lyödä jään läpi. Purkkiin pannaan vettä ja fairya, johon on sotkettu pikkusen tapettiliisteriä sekaan.
    Sitten laitetaan tää purkki piikkeineen jäälle kaasukuplan keskelle ja survaistaan tappi jäästä läpi. No kaasu alkaa purkaantumaan purkkiin ja muodostaa saippuavedessä kuplapötkön joka alkaa nousta ylöspäin sitämukaa kun alhaalta muodostuu lisää kuplapötköä, jos ei tuule kovasti, niin sitä pötköä voi kasvattaa vaikka kuinka pitkäksi. sitten jossain vaiheessa napsautetaan se pötkö poikki ja kun se alkaa kohoamaan ilmaan niin annetaan sille sytkärillä tulta takapuoleen. Siitä se syttyy ja palaa hienosti samalla nousten ylöspäin. Ei ole muuten tarvinnut muoskille ostella ilotulitusraketteja kun tämän keksin. Aina ovat tykänneet!

    Mulla on mökillä sellainen hieman toista hehtaaria kokoinen kokonaan umpeen kasvanut suolampi, tai siis oli kokonaan umpeenkasvanut, kunnes yksi tuttu kaveri kävi hieman tynamentilla talvella possauttamassa siihen keskelle semmoisen n 5 metrisen aukon pintaan. siihen sitten rakennettiin keräyskupu josta aurinkokennosta sähkönsä saava kompressori painaa suosta tulevan kaasun painesäiliöön.
    Sillä kaasulla sitten käy sähköaggregaatti ja lämpiää kaasuhella ja -uuni ja jääkaappikin toimii.
    Ehkäpä taidan ostaa sellaisen käytetyn kaasuauton, niitähän saa jo halvalla kun vaihtavat rikkaat niitä uusiin. Siihen voin sitten tankata ilmaista suokaasua ja saada siten hieman kompensaatiota käyttövoimaverolle, joka mielestäni on vain turhaa rahastusta, tulonsiirtoa jonnekin neekerimaihin kehitysapuina ym mainoksina joka mainostaa että tulkka ja muttakka tänne pakolaisiksi meillon asiat hienosti (vaikei aina olekaan)

    Ajatteleppas semmoista 100-300 hehtaarin umpisuota, kuinkahan paljon sellaisesta saisi metaania talteen ja hyötykäyttöön, kun mun alle kahden hehtaarin suolammestani , yhdestä viiden metrin kuvusta, vapaapaineisena tulee yli 8 kuutiometriä päivässä.

    Kuinkahan monia ja minkä alan Nobeleita tälläkin idealla irtoaisi.
    Vahinko vaan etten tunne ketään hyvävelityyppiä noin henk.koht. joka voisi suositella mua Nobelkomitealle!

    Mietippä sitä…

  8. Vielä pikkusen lisäisin tuohon kohtaan; ” mun alle kahden hehtaarin suolammestani , yhdestä viiden metrin kuvusta, vapaapaineisena tulee yli 8 kuutiometriä päivässä.” että se mikä vapaapaineisena tulee kupuun, sen pakastimen kompressori painaa suljetulla kierrolla 300 PSIn (n. 15 BAR ) paineeseen isoon 200 litran säilöön.
    Sit mä ostin yhdestä huutokaupasta sellaisen sukelluspullojen täyttökompuran, jolla saa niinkin huimat paineet tehtyä kuin 300 BAR. No en ole uskaltanut vanhoihin katsastamattomiin kaasupulloihin painaa kun häthätää vain 200 baarin paineella kaasua mutta onhan siinä sitä 50 litran pullossa vapaapaineisena laskettuna reilun yhden vuorokauden tuotto. ja mulla niitä pulloja on viisi.

    Olen tuossa opiskellut ja suunnitellut kuinka sen metaanikaasun voisi nesteyttää, silloin sitä mahtuisi vieläkin enemmän astiaan, vaikka paine olisikin pienempi.

    Että kyllä tässä ollaan kehitelty jos vaikka mitä. Saisinpa edes kympin jokaisesta idestani, mitä vuosien varrella olen ideoinut, niin olisin jo miljonääri, ellen suorastaan multi-sellainen.

    Että Sikäli..

  9. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    En ole tekniikan ihminen, mutta ajatuksesi tuntuu järkevälle. Voisiko nuilla menetelmillä tuottaa energiaa ja korvat Kiinasta tuotuja aurinkopaneleita. Nobelin vonkaamisen vaihtoehdoksi esitän laitteiden kehittämistä. Onhan näitä firmoja, joista yhteistyökumppaneita voisi löytyä. Olisi ilmastoteko. Kannattaa paneutua sopimuksen tekoon.

    Kulkisiko turve pelkällä puhalluksella. Hullumpiakin ajatuksia on maailmassa toteutettu.

  10. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Maaliskuun 7 päivän Maaseudun Tulevaisuudessa kerrottiin menetelmästä, jolla voidan estää suoperäisen metsän kaasupäästöjä. Nostetamalla pohjaveden tasoa ja vältetään avohakkuita. Eli jatkuvalla kasvatuksella. Mutta jos se kaasu kerättäisiinkin talteen ja aktivoitaisiin kaasun muodostusta riittävän saannin ja kannattavuuden turvaamiseksi. Kuningasjätkän ajatus ei olekaan tuulesta temmattu, vaan asiapohjainen.

  11. Joo löytyyhän niitä firmoja ”yhteistyöhön” siinä vaan käy yleensä silleen että se joka kehittää ja keksii saa sen pikkupikku siivun jos saa sitäkään, kun tuo patenttisuojakin on suomessa niin kallis ja toimimaton, kun riittää että se joka ryhtuu tuotetta kopioimaan vaihtaa vaikkapa vain toisenlaiset ruuvit siihen niin sepä onkin jo toisenlainen tuote, eikä siis suojassa.
    Menet esittelemään niin ne vastaa niinkuin sekin Inssin ketku, ensin asioita tutkittuaan ja kopsttuaan, ”ei tämä toimi ja valmistaminen on hankalaa ja tuskinpa olisi ostajiakaan. Ja sitten ne kauppaa idean eteenpäin omana keksintönään ja lopunhan me tiedämmekin.

    Mä sain raakaa suolakalaa syötyäni, jokunen vuosi sitten lapamadon sisuksiini, rupesin laihtumaan ja paino putosi puolessa vuodessa 20 kg. No mä siitä yhden tuttuni kanssa kävin sähköpostikeskustelua, ja siinä suunniteltiin että hitto tässähän olis bisneksen poikanen käsissä. Kun ensin laihduttaja ottais muutaman kapselillisen madon munia sisuksiinsa, sitten vetäisi puoli vuotta vitamiini ja hivenaine pillereitä ja sitten kuurin lopussa otettaisiin kontalit(matolääke Kontal) ja ulostuslääkkeet ja paskottais mato ulos. paino putoaisi niinkuin tuosta vaan.
    No se homma jäi suunnitteluasteelle, tai lähinnä vaan huulenheitoksi.
    Mutta joku luki salaa sähköpostit ameriikassa ja eikös siellä jo olekin myynnissä juuri sellainen laihdutustuote nyt!

    He tuosta sun esittämästäsi turpeen puhallusideasta sen verran, että ei kulje ja vaikka kulkisikin, niin se pitäis ensin kuivattaa(koska se suosta nostettu turve on märkää) ja jauhaa pölyksi ja sitten pitäis olla kilometrin välein valtavia ilmapuhaltimia jotka söisivät sen kaiken sähkön mitä sen turpeen polttamisesta tulee. Mitäs hyötyä siitä sitten olis?

    Se on katos näin, että tietystihän liukoturpeellekin pitää tehdä hienonnus,eihän siellä kuusen oksat ja kannonpalaset muuten kulje . Mutta kun se on se ja sama millaista vettä siihen sekaan laitetaan niin se suossa oleva vesikin kelpaa, sitäpaitsi sitä lisätään vain tarvittaessa, sillä vesihän palautuu kiertoon sitä toista putkea pitkin, kun turve on suodatettu siitä eroon. Lopullinen turpeen kuivatus tapahtuu voimalassa syntyvällä hukkalämmöllä.
    Se on katos nestettä silloin kun turvepöly on sidottu veteen sopivalla viskositeetilla, ei tarvitse matkan varrelle montaakaan paineenkorotusasemaa. Kulkeehan se öljykin putkissa pumppaamalla.

    Talvivaara osakeyhtiölle mä ideoin yhden jutun, kun niillä oli ongelmia niiden vuotavien myrkkyvesialtaidensa kanssa.
    Ehdotin niille että ryhtyisivät käyttämään haitallisimpien jätevesiliuostensa varastointiin, vesipolymeerirakeita, ts. Värimultaa: http://www.valoilmio.fi/muut-tuotteet/237-vesipolymeeri-eli-vaerimulta-eli-kastelukiteet-vesihelmi.html
    Sitä kun on saatavilla erivärisinä riisinjyvän kokoisina rakeina, jotka imevät itseensä nesteitä 30 -300 kertaisesti kuivatilavuuteensa nähden.
    Eri väreillä voisi eroittaa eri aineita varastointi ja kuivatuskentille, joilla vesi haihtuu pois puhtaana tai lähes puhtaana ja myrkyt jäävät rakeisiin, jotka sitten toimitetaan joko jatkojalostukseen tai tuhottavaksi Ekokem: ille.

    Mutta ne naureskelivat asialle, sillä se kuulema oli kustannustehoton idea. Ilmeisesti kustannustehokkaampaa oli laskea myrkkyliemet lampien ja jokien kautta Nuasjärveen ja jättää loppusiivoilut veronmaksajille?

  12. Sitten vielä tuosta raakapuun kuljetuksesta:

    Sitähän ei voi kuskata putkia pitkin.
    Ennenvanhaan sitä uitettiin pitkin puroja ja jokia kun ei ollut kuljetusvälineitä muita kuin hevosreet. Sitten puut niputettiin vesistöjen äärellä ja hinattiin lauttoina määräpaikkaansa kanavienkin kautta, joskus jopa maakannasten yli kuskattiin pieniä jopa suurempiakin matkoja sitä varten rakennetuilla rautateillä joissani paikoin lie käytetty ränniuittoa ja jopa kuuluu olleen jossainpäin pohjoisessa höyryveturi nostettu telaketjuille vetämään tukkirekiä.
    Sitten alkoitoisenlaiset tuulet puhaltamaan 60-luvulla, kuljetuskalusto kehittyi kumipyörien varaan ja nythän valtaosa puusta kulkee ristiinrastiin tieverkkoa pitkin, joskin suuremmilla vesistöillä puu kulkee vieläkin hinaajalauttoina tai proomukuljetuksilla.

    Mutta kun tuommoisella kumipyöräjunalla kulkee siinä 4-6 nippua kerralla ja rekka kuluttaa fossiilisia tai mitä lie polttoaineita semmoiset 100 litraa sadalla kilometrillä jättirekat enemmänkin jopa 200l., niin taas päästään laskemaan mitä päästöjä ja kuluja siitä tulee.
    Kun puuta kaupataan sinne missä siitä paras hinta kulloinkin tulee, eikä niin että alueittain sitä jalostaviin laitoksiin.
    Niin voipi olla että vaikkapa Äänekosken biotuotetehtaan läheltä puuniput kuskataankin Kotkan Sunilaan. No matkaahan tulee silloin, n. 300 km / suuntaansa, eli siis 600 km. sillä onhan se ajettava rekka takaisinkin hakemaan seuraavia nippuja. No jos hyvin käy, niin sillä rekalla on hyötykuormaa päällä takaisinkin tullessaan, sehän voi napata jostain Heinolan korvesta tukkiniput jotka onkin myyty Äänekosken tehtaille. Joka tapauksessa yhdellä edestakaisella reissulla kuluu polttoainetta vähintäänkin tuo 600 litraa ja aikaa hommaan kaikkine tieliikenteensosiaalilakiasetuksin säädosten, https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050401 noudattamisineen kuluu lähes kolme vuorokautta.
    Sitten taas uudet niput kyytiin ja kolmeksi vuorokaudeksi polttamaan 600 litraa hiilivetylientä, kohti Sunilaa ja takaisin. ja viikossa onkin siirretty 12 nippua mennen ja ehkäpä saman verran tullen, sitten kuskin pitääkin jo levätä pari päivää putkeen.
    No joo . Vesikuljetuksessa hinaaja haukkaa semmoiset 500 -1000litraa polttoöljyä tunnissa. Paljon, on se paljon se!:kin. ja vaikka ei se vauhtikaan päätä huimaa, ehkäpä noin 5 km tunnissa ja kapeikoissa ja kanavilla etanavauhtia kaikkinen sestomisineen.
    Mutta kuorma tulee esim Saimaalla järvialtaan päästä päähän viikossa. Siellä kun on vaihtomiehet ruorissa aina 4 tunnin välein, niin hinaaja kulkee yötäpäivää eteenpäin.
    Mutta niitä tukkinippuja kulkee perässä jopa1200 – 2500, ellei enemmänkin.

    Niin että sopii vaan miettiä kumpi menetelmä säästää luontoa enemmän!

    Valitettavasti kaikkialle ei ole kanavia , ehkäpä juuri siksi kun on ollut niin pässiä porukkaa päättämässä asioista.
    Juupas-eipäs-vaarinhousut-päättäjiä siis, silloin kun diisseli oli halpaa eikä ollut päästö- tai muitakaan sosiaalirajoituksia ym. esteitä.

    Nyt olis aika alkaa päättämään asioista toisin.

    Toki tietysti asialla on puolensa ja puolensa.
    Puu ei kulje vesissä talvella jos on paksut jäät ja sitten jos vesikuljetuksiin siirryttäisiin totaalisesti moni rekkakuski jäisi työttömäksi ja moni rekkayritys joutuisi ahdinkoon ja konkursseja tulisi.

    Niin että suo siellä vetelä täällä.

    Mutta joskus se on sen vaikean ratkaisun aika kuitenkin, viimeistään silloin kun polttoaineet loppuu.

    Sitten puut kuskataankin hevospeleillä tai halkoja palaa puukaasuautoissa ja hinaajien höyrykattiloissa..

    Että Sikäli …jälleen.

  13. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Moni on jäänyt todella nuolemaan näppejään sopimuskumppanin pettäessä. Patentitkin ovat suojaavia vain jos takana on iso rahaisa firma, joka pystyy panemaan lakimiehet asialle. Oikeudenkäynti kun nykyisellään on todella kallista ja häviävälle osapuolelle jopa katastrooffi. Onkin kyseenalaista onko meillä oikeusvaltiota ollenkaan. Yksilehmäinen ei kykene oikeutta käymään. Lehmän arvo menee jo kättelyssä lakimiesten kanssa.

    Muuten ei tuo uitto aivan vanha menetelmä ole, mutta kuitenkin käytöstä poistettu. Oli koulupoikana osan kesästä uitossa kääntelemässä tukkinipparille tukkeja. Piti kiirettä äkkinäisellä, koska kaikkien asio oli kiinni siitä huonoimman tasosta. Urakkahommaa kun niputtajille oli. Siinäkin joessa olleet uittopaalutukset on jo purettu.

    Autokuljetuskin on tuttua. Lomat ja monet viikonvaihteet olin lastaamassa pokaralla pöllejä kyytiin Venäjän rajalta ja vietiin ne poikki Suomen Haaparantaan junanvaunuun. Taas pokaralla lastaten. Ansioiksi kertyi työnteon kokemus. Aivan kelvollinen palkka vapaa-ajasta.

css.php