KULTAMUNAT VOI LAITTAA SAMAAN KORIIN KUNHAN JÄTTÄÄ NE TURVALLISESTI HALLINTAREKISTERIN KULJETETTAVAKSI OSOITTEELLA PARATIISI.

Ihmettelen, miksi pitää perustaa osakkeiden hallintarekisteri, kun tiedämme sen mahdollistavan veronkierron. Ja sitten samalla lainsäädännöllä yritämme estää kyseisen veronkierron. Järkihän siinä täytyy olla kunhan sen älyjyvän sieltä löytäisi.

Otsikon kori on kolme hallutuspuoluetta (PersKeko). Kaikki siirtyneet äärioikeistolaisiksi. Sipilän johdolla keskusta on hypännyt kolmiloikalla oikealle. Ensimmäinen oire oli Bernerin nimittäminen ministeriksi. Persuille sopii kaikki kunhan saa pitää ministeriydet.

Kokoomus oli vielä Juha Rihtniemen, Ilkka Suomisen ja Harri Holkerin aikana rehti ja oikeudenmukaisuutta ajava puolue. Nyt se on äärioikeistolainen etujärjestö. Häkämiehen siirtyminen suoraan EK:hon kertoi tapahtuneesta suunnanmuutoksesta.

Harmaan talouden veroasiantuntija Hirvonen oli huolissaan hallintarekisterin tuomista salauksista. Jopa oikeuskansleri voi salata omistuksiaan. Tämä avaa valtavat korruption mahdollisuudet läpi hallinnon, pikkunilkistä ylimmälle tasolle asti. Kenenkään ei tarvitse kertoa omistuksiaan ja se tulee olemaan laillista.

Salailun mahdollistaminen on tämän hallituksen tärkeä tavoite, vaikka se ei julkiseen hallitusohjelmaan ole kirjattukaan. Tämän päivän 30.4. HäSa mukaan Forssan ja sen ympäristökuntien päättäjien pitäisi sitoa terveyspalvelut 15 vuodeksi yksityisen toimijan hoidettavaksi sopimuksella jota he eivät tunne, eikä sopimuksesta ole tehty vaikuttavuusarvioita.

Kultamuninta varmistetaan hallintarekisterillä. Aineksina on sijoittajien edut, joita tulee tuottamaan mm. yksityiset sote-yritykset. Toteutuminen varmistetaan valitsemalla ”sopiva” oikeuskansleri ja hänen valintansa varmistetaan taas oikein valitulla oikeusministerillä. Oikeuskansleriehdokas on ollut suunnittelemassa sote-uudistusta, joten siltä puolelta ei ole odotettavissa perustuslaillisia eikä muitakaan ongelmia. Kaikki nämä toimet nivoutuvat niin ajallisesti kuin asiallisesti yhdeksi kokonaisuudeksi. Sote on hyvin keskeinen tekijä. Se avaa tuottavia sijoitusmahdollisuuksia, kun yritysten liikevaihto ja tulos nojaavat valtion budjettiin. Me tavalliset kansalaiset saamme korvaukseksi valinnanvapauden.

Verohelpotuksia voi tehdä näinkin ja prosentti on täysi 100 siis helpotusprosentti, niille jotka haluavat sitä käyttää. Liittyykö yritystukien säilyttäminen entisellään tähän aiakokonaisuuteen.

Aiheen ulkopuolelta ihmettelen pankkikonserni Nordean houkuttelua siirtämään pääkonttorinsa Suomeen ja totta kai Helsinkiin. Sehän on periaatteessa hyvä asia, mutta liittyykö se tähän asiakokonaisuuteen. Ja onko valtio tekemässä houkuttelevia verosopimuksia kuten Euroopan maissa on tapana tehdä. Tai muita, muilta suljettuja etuuksia. Valtiovarainministeri Orpo tuntuu olevan neuvottelujen takana ja mikä on ”Nallen” osuus.

Onko Nordean uhkaus pääkonttorin siirrosta nähtävä myös Ruotsin ja Tanskan pakottamisena rahaliittoon yhteistyössä EU:n kanssa. Tuleeko siitä myös erityishyötyä pankille ja mahdollisesti myös Suomelle. No nöyrän maan maine ainakin kasvaa.

Luottamus hallintoon on mennyt. Miten se tulee vaikuttamaan kansan käyttäytymiseen ja veronmaksuhalukkuuteen. Luulen monen asiansa rehellisesti hoitaneen tuntevan voimattomuutta nykyhallintoa seuratessaan. Ainakaan talouspsykologia ei ole ollut käytössä.

10 kommenttia artikkeliin “KULTAMUNAT VOI LAITTAA SAMAAN KORIIN KUNHAN JÄTTÄÄ NE TURVALLISESTI HALLINTAREKISTERIN KULJETETTAVAKSI OSOITTEELLA PARATIISI.”
  1. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Hallintarekisterin osalta puhumme valtavista summista. Osinkoja maksetaan paljon yli 10 miljardin vuodessa ja jos pienikin osa katoaa hallintarekisterin kautta verottajan ulottumattomiin on ”hallitus saavuttanut tavotteensa”. Omistusten pimittämismahdollisuus luo lisäksi korruptiota, jonka arvo ja muut kielteiset vaikutukset jäävät aina pimentoon.

    Forssan sopimus yksityisen toimijan kanssa on arvoltaan 500 miljoonaa euroa sopimuskaudelta HäSa tietojen mukan. Pelkät vuotuiset terveydebhuoltomenot ovat 20 miljardia ja muu sote päälle. On siis ymmärrettävää tällaisten summien aiheuttavan intohimoja, kun systeemin muutos on tuomassa ne vapaasti metsästettäväksi. Nyt on se hetki kun yritysten kannattaa olla liikkeellä ja lobata politikkoja jopa voiteluaineilla.

    Näiden asioiden pitäisi kiinnostaa kansalaisia oman etunsa tähden.

    Hallitus ei huolehtinut välistävetojen estämisestä vuosia kestävän muutosvaiheen ajaksi.

  2. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Kaikkien hallituspuolueden kannatus tulee laskemaan samalla tavalla kuin Perussuomalaisten. Kokoomuskaan ei pysty säilyttämään kunnallisvaaleissa saavuttamaansa asemaa, kunhan tavalliset kannattajat havaisevat puolueen toiminnasta hyötyvän ryhmän olevan heidän taloudellisen asemansa yläpuolella. Puolueen ajama hallintarekisteri on kuin tienviitta joka osoittaa mihin puolueen toiminnan edut kulkeutuvat.

    Keskustalla olisi ollut tässä hallituksessa mahdollisuus nousta yleispuolueeksi ja saavuttaa kansalaisten luottamus koko kansan etujen ajajana. Kuitenkin Keskusta antoi Kokoomuksen määritellä tehtävät päätökset omien tavoitteidensa mukaisesti. Sipilän työhistorian tuntien hänen ajattelunsa ei kulkenut keskustalaista rataa, vaan myötäili puoluetta johon hän ehkä hengeltään kuuluisi. Kuten hänen ystävänsä aikoinaan totesivat ja ihmettelivät hänen puoluevalintaansa.

  3. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Suomi monipuoluejärjestelmänä tarvitsee yhden voimakkaan kansanliikkeen. Yhtään kansanliikette ei maassamme ole vaikka monikin puolue on yrittänyt nimikettä omia. Kansanliikkeen pitää asemoida itsensä keskustaan ja osoittaa toiminnallan kykenevän puoluepolitiikan ulkopuolisiin päätöksiin. Päätöksiin jotka hyödyttävät aidosti tavallista kansaa heidän arkielämässään. Nyt en puhu Keskustapuolueesta, vaan oikeasti keskustastassa olevasta liikkeestä.

    Tämänhetkiset puolueet ajavat päätöksiä omien kannattajiensa eduksi ja tärkeinpänä oman puolueen menestyminen seuraavissa vaaleissa. Ajattelu on niin vääristynyttä, ettei sen oikaisuun ole muuta mahdollisuutta kuin ihmisten luottamukseen nojaava toimiva esimerkki. Kansanliike.

    Toinen määritelmä tälle kansanliikkeelle on valtionhoitaja. Sitäkin nimitystä on keinotekoisesti käytetty joidenkin puolueiden yhteydessä. Jos kansa voi hyvin, valtiokin voi hyvin. Eturistiriitojen synnyttämä eripura syö valtion voimavarat pieni hukkaputki kerrallaan, paisuen suureksi avoviemäriksi. En tällä esitykselläni tarkoita yksi- enkä kaksipuoluejärjestelmää vaan sellaista toimintaa, jota muiden ns. puolueiden on seurattava pysyäkseen polittisella kartalla.

  4. avatar ekku sanoo:

    Hyvä Eero!
    Onko tarkoituksesi jotta vain Sinä ja ainoastaan Sinä kommentoit kirjoittamaasi. Näinhän on tapahtunut jo monessa pohja-kirjoituksessasi.
    Kirjoituksesi ovat olleet ihan asiallisia ja kutkuttavan kommentoitavia, mutta et salli kommentointia ilman kirjautumista, miksi?
    Toivottavasti vapautat palstasi kaikkien kommentoitavaksi jolloin syntyyisi ihan oikeaa keskustelua antamistasi aiheista.
    Tutustu ohjeisiin, jos tämä on Sinulle ”huomaamatta syntynyt tilanne”!

  5. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Kiitos Ekku kommentistasi. Kirjoitukseni on vapaasti kommentoitavissa ja jopa toivottavaa. Kyselinkin kerran kirjoituksessani, miksi minun pitää hyväksyä kommentit erikseen. Systeemi on kait laadittu niin ja jos se on erikseen ohitettavissa täytynee asia tutkia.

    Vähän historiaa tietokoneen käytöstäni. Minulla oli aikoinaan silloisen paikkakuntani ensimmäinen tietokone. Työskentelin sillä. Möin firman ja kone meni sen mukana. Jättäydyin tietoisesti tietojenkäsittelyn ulkopuolelle. Käytin vain tekstinkäsittelyä ja lähetin paperiset kirjoitukseni Hämeen Sanomiin mielipidepalstalle. Lehti esitti toivomuksen säköpostin käytöstä, joka helpotti heidän työtään. Tässä vaiheessa siirryin nykyiseen käytäntöön, blogiin, ja olen enemmän keskittynyt kirjoitusten sisältöön kuin järjestelmiin. Tuonut jos mahdollista uusia ennen esittämättömiä näkökulmia käsiteltäviin asioihin.

    Pohjakirjoitusten jatkot eivät ole varsinaisesti omien kirjoitusteni kommentteja vaan aiheeseen liittyvää jatkokertomusta. Uusia puolia aiheesta. Ehkä kyseinen tapa on myös uusi näkökulma blogikirjoituksiin.

  6. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Kansanliike on sillä tapaa vaativa toimintamuoto, että se vaatii innostuksen asiaa kohtaan. Tunnettuahan on ettei innostus kestä pitkään ja asiakin voi tulla valmiiksi. Kansnliike pyrkii korjaamaan ja kehittämään nimenomaan kansan oloja.

    Suomi 100 historian alkutaipaleelta löytyy kaksi kansanliikettä. Punaiset ja valkoiset. Molemmilla oli tarve korjata olevia oloja. Toivottavasti vastaavia oloja ei enää synny. Tosin yhteiskunta kehittyy huomaamatta vinoutuen pahastikin ennekuin tajutaan todellisuus. Meidän lähialueilla näin on tapahtunut. Siellä kansanliikkeet ovat kuin toisinto meidän historiastamme.

    Rauhanomaisenpiakin saavutuksia kansanliikkeellä on. Urheilutoiminta kehittyi pitkälti kansan parissa tapahtuvasta toiminnasta. Valitettavasti urheilu on nyt ammatti, jolla tavoitellaan suuriakin tuloja ja omaisuuksia. Eikä se enää ansaitse niin arvokasta nimeä kuin kansanliike.

    Kansanliike voisi perustua muskettisoturien ohjeeseen:”Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.” Tarkoittaen koko kansaa.

    Puolueet ovat kuin jääkiekkojoukkue, joka siirtyy pelistä toiseen pitäen kannattajansa hereillä niin kauan kuin on olemassa voittomahdollisuus. Pulueita fanitetaan ja odotetaan seuraavia vaaleja. Tulospalvelu pelaa gallupien muodossa väliajat. Puolueet keskittyvät omaan napaansa. Napa-ajattelun kuulee jokaisesta täysistunnon puheenvuorosta. Ei siitä yksikään kansanedustaja tai ministeri ole vapaa. Eikä ehkä ole kykyä irrottautuakaan.

    Uudistuminen on välttämätön ja kansanliike on varteenotettava vaihtoehto ja helposti ymmärrettävissä.

  7. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Väitetään, että hallintarekisteri oli pakko tehdä EU:n vaatimuksesta. Aikoinaan Venäjä oli se pakottava tekijä. Meidän piti tehdä niin ja niin Venäjän suhteiden ylläpitämiseksi. Meillä ei siis ole ollut koko itsenäisyytemme aikana aikaisia ihmisiä hallinnossa muutamaa poikkeavaa henkilöä lukuunottamatta.

    Venäjän ja EU:n toimissa on samankaltaisuutta. Molemmat haluavat ohjailla itsenäisiä valtioita mieleisekseen. Jotkut Euroopan maat ovat viisaanpia kuin me. He muka noudattavat muodollisesti. He käyttäytyvät kuten Olvin mainos kehottaa: ”Älä ota sitä niin vakavasti.” Tarkoittaa tässä tapauksessa EU:ta.

    EU/EC:n ja Eftan piti olla alun perin talousyhteisö. Eli vapauttaa kauppaa ja taloudellista kanssakäymistä tulleja alentamalla. EU politisoitui pikku hiljaa ja nyt oireet ovat johtaneet hajoamisen ensiaskeliin.

    Väitetään Venäjän puuttuvan EU maiden vaaleihin. EU pomot tekevät sen julkisemmin avoimesti. Pystyyhän se EU:kin avoimuuteen. Ranskan presidentinvaaleihin puututaan härskisti. Sinne pitäisi saada mieluinen, EU:lle sopiva henkilö.

    Voisiko olla myös niin, että presidenttiehdokas Macronin kamppanjatietojen vuoto onkin Macronin oma tilaus, kun kaikki pitävät selvästi Venäjää ykkössyyllisenä. Ajoitus on ainakin tälle olettamukselle sopiva. Vaalit ovat huomenne, eikä totuus ehdi paljastua äänestäjille. Kun lisäksi vastaehdokas mielletään Venäjälle mieluisemmaksi.

  8. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Ranskalaisten elämäntyyliin ei kuulu työnteko. Ranskalaiset elävät kevyesti viini- ja kahvilakultuurissaan. Odottavatko he investointipankkiiri Macronin lupaaman edistyksen säilyttävän vallitsevan kulttuurin. Eli kansalla ei olisi halukkuutta muuttaa tyyliään. Ranskan talous jäisi entiselleen. Macron näyttää nojaavan Euroopan Unioniin sekä Saksan vetoapuun että kaikkinaiseen edistykseen jne. Hänen kokemuspohjainen osaamisensa perustuu jo kertyneiden taloudellisten voimavarojen siirtelyyn, jossa hyötyjä on lähes aina siirtelijä itse.

    Macronin ohjelmaan kuuluu EU:n yhteisvastuu taloudesta. Hän ajaa yhteistä talous- tai valtiovarainministeriä tai mikä sen nimitys tulee olemaankaan. Järjestelmästä hyötyisi ylivelkainen Ranska. Vastuulliset jäsenmaat olisivat maksajia. Systeemi lisäisi entisestään jäsenmaiden veltostumista.

    Macronin liike muistuttaa Berlusconin Eteenpäin Italia puoluetta myös nimensä puolesta

    Kansan hurmiossa on jotain tuttua suoraan Euroopan historiasta. Yleensä tuollaisella ilmiöllä ei ole todellisuuspohjaa

    Vaalituiskeessa vilahti käsite ”valistuksen aika”, jonka sisältöön on kuulunu myös valistunut yksinvalta. Piirre joka sopii Ranskan presidentin valtaoikeuksiin ja ilmeni voitonjuhlien innostuksena. Ranskassa presidentiltä odotetaan ihmeitä, mutta ei todellisia muutoksia omaa kansaa rasittamaan.

  9. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Alla oleva aikaisemman illan uutisiin perustuva kommentti oli turhan myönteinen. Keskusta ja etenkin Kokoomus kävelivät vuorostaan Perussuomalaisten yli. Perussuomalaiset tyytyivät vain ennakonpidätyksellä torjumaan vahinkoja ja pitivät näin hallituspaikkansa ja ministerinpestinsä. Voi tätä politikointia.

    Kävelikö Perussuomalaiset EU:n päättäjien yli torpatessaan hallintarekisterin etenemisen ainakin toistaiseksi. Samalla jalkoihin jäivät Keskuta ja Kokoomus. Yhteiskunta kohtelee joitakin kaltoin kun eivät voi laillisesti salata tulojaan ja omistuksiaan. Kultamunat on haudottava julkisuudessa. No ei sentään. Kansainväliset rekisterit on käytettävissä. Kaikilla ei ole niin paljon munia, että kannattaa lähteä niin kauas. Käyttäjien määrä rajautuu suurmunijoihin.

    Ehkä Perussuomalaiset halusivat rajoittaa keskustelunaiheita puheenjohtajan valintatilaisuudessa ja keskittyä pääaiheeseen.

  10. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Sote liittyy vahvasti kultamuniin, joten siitä vielä. On hirvittävä urakka yhteiskunnalle, jos vaikka osalle suomalaisia laaditaan henkilökohtainen sairauskulubudjetti. Jokaiselle erilainen, hänen terveystietoihin perustuva. On siinä pumaskoita luettavaksi budjetinlaatijoille. Näin olen asian ymmärtänyt valtakunnan uutisten ja eduskunnasta kuullun keskustelun pohjalta.

    Entäs kun tulee kiistaa. Eli palveluntuottaja riitauttaa henkilökohtaisen budjetin tai koko budjetointiperusteet ja nostaa kanteen palvelun tilaajaa, eli maakuntaa vastaan. Siinä lakimiehet käyvät kamppailua ja mahdollisesti kolmantena asianajajana on potilaan lakimies. Kuka maksaa ja kuka hyötyy. Maakunta, palveluntuottaja vai potilas.

    Julkista puolta on moitittu pitkistä jonotusajoista ja verrattu yksityiseen tuottajaan. Tässä vertailussa ei ole oletettu huomioon huonoa vertailtavuutta. Yksityiset ovat tarjonneet vain valikoitua, heille kannattavia palveluita. Kun taas julkisen on pitänyt hoitaa kaikki ja kaikkinaiset sairaat. Nuhasta kuolemanvakavia tauteja sairastaviin. Eikä julkinen puoli ole voinut mainonnalla ohjata tulijoita vähemmän sairaiden suuntaan. Vertailu on ollut yksityistä suosivaa juuri palvelurakenteellisesta syystä.

    Valtava uudistuksen kiire on pelkästään polittista, ei asiapohjaista. Kukaan tässä kiireessä ei muista mitä vanha kansa tiesi kiireellä syntyvän….

css.php